Nowości  Wielka Brytania  Irlandia  Atrakcje  Noclegi    
 


WyspyBrytyjskie.pl > DFDS Seaways zamknie trasę promową Harwich - Esbjerg

2014-05-20 DFDS Seaways zamknie trasę promową Harwich - Esbjerg

DFDS Seaways zdecydowało się zamknąć swoją trasę promową Harwich - Esbjerg. Obsługiwana od 1875 roku historyczna trasa między Anglią i Danią zostaje zamknięta głównie z powodu unijnej dyrektywy siarkowej.


Po 139 latach promową trasę między UK i Danią zabijają unijne przepisy (grafika: DFDS Seaways)

Jest to jedyna trasa promowa między UK i Skandynawią. Kursujący na trasie prom Sirena Seaways (zbudowany w Szczecinie) zaprzestanie na niej pływać 29 września 2014 roku.


Prom Sirena Seaways (grafika: DFDS Seaways)

Jako powód rezygnacji armator wskazuje głównie na nowy unijny obowiązek redukcji zawartości siarki w paliwach wykorzystywanych przez statki (z obecnego 1% do 0,1%) pływające na wodach Morza Północnego, Morza Bałtyckiego i Kanału La Manche. Nowe regulacje obowiązywać mają od 1 stycznia 2015 na statkach przebywających w tzw. strefie ECA (Emission Control Area).


Strefa ECA gdzie obowiązują nowe unijne regulacje (grafika: na podstawie Wikipedii)

W strefie tej statki zmuszone są używać droższego niż dotychczas używane paliwa o mniejszej zawartości siarki, co przekłada się bezpośrednio na wzrost cen transportu.

"Niestety nie byliśmy w stanie zredukować kosztów, aby możliwe było poniesienie bardzo wysokich dodatkowych kosztów w postaci około 2 mln funtów rocznie. Tyle kosztowałby nas od przyszłego roku nowe środowiskowe prawo i nakaz używania paliwa o niskiej zawartości siarki - wyliczono dla obecnych cen paliw." - powiedział Niels Smedegaard, prezes zarządu DFDS Seaways.

Więcej. Ceny paliwa, które są najdroższym składnikiem kosztów użytkowania statków, po wprowadzeniu tzw. dyrektywy siarkowej wzrosną o 45 do 80% - wyliczyli eksperci. Oznacza to wzrost kosztu transportu o nawet 50%.

Unijna dyrektywa wymusza nie tylko spalanie droższego paliwa, ale także ponoszenie wydatków na instalacje tzw. płuczek do odsiarczania paliwa. Ich koszt to kilka mln funtów na jednostkę pływającą.

Inne powody likwidacji połączenia jakie wymienił DFDS Seaways to rosnąca konkurencja ze strony połączeń drogowych, tanich linii lotniczych, spadek przewozu towarów przemysłowych między Wielką Brytanią i Danią.

Przewoźnikowi nie pomogła zamiana charakteru tej trasy na pasażersko-towarową, redukcja kosztów przez ograniczenie liczby członków załogi, zmniejszenie liczby rejsów, scentralizowanie sprzedaży przy agresywnym marketingu. Przysłowiowym gwoździem do trumny jest wspomniana unijna dyrektywa.

W wyniku zamknięcia połączenia pracę straci 130 osób pracujących na pokładzie statku Sirena Seaways (na trasie od 2003 roku) oraz na lądzie. Nie są znane szczegóły na temat dalszego losu tego zbudowanego w Polsce 200 metrowego statku mogącego pomieścić 623 pasażerów i 423 aut.

DFDS Seaways jest jednym z największych operatorów promowych w północnej Europie. W 2012 roku DFDS Seaways przetransportował 5 mln pasażerów na 11 promowych trasach pasażerskich.

Wchodzące w życie od początku 2015 roku przepisy siarczane to jednak dopiero początek kolejnych rygorystycznych unijnych obostrzeń dotyczących ochrony środowiska dla statków. Od początku 2021 roku mają wejść w życie regulacje ograniczające emisję tlenków azotu (NOx) o 75%. Będzie to kolejne przepisy obniżające konkurencyjność europejskich armatorów na światowym rynku.

Wsparcie

Wesprzyj dalszy rozwój serwisu internetowego WyspyBrytyjskie.pl. Nie blokuj i reaguj na reklamy, sprawdź poniższe strony naszych partnerów. W ten sposób zapewniasz sobie dalsze informacje o Wielkiej Brytanii i Irlandii za darmo.

WyspyBrytyjskie.pl na serwisach społecznościowych: